Budowa opony na przykładzie firmy Michalin. Na pierwszy rzut oka, opona to coś czarnego i okrągłego z otworem w środku. Załóż okulary rentgenowskie, a zobaczysz całkiem inną historię.
Jak zbudowana jest opona?Gotowa opona składa się z wielu warstw. Oto one: 1. Warstwa butylowaWarstwa szczelnej gumy syntetycznej, bardziej nowoczesny odpowiednik dętki. Sprawdzaj co miesiąc ciśnienie w oponach, ponieważ część powietrza uchodzi z czasem przenikając przez jej strukturę. 2. Warstwa osnowyWarstwa składa się z ok. 1400 cienkich włókien tekstylnych, ułożonych pod czołem bieżnika i zatopionych w gumie warstwami. Linki są w głównej mierze odpowiedzialne za wytrzymałość opony i odporność na działające na nie ciśnienie. Pojedyncze włókno może wytrzymać ciężar 15 kg. 3. Dolna część obszaru stopkiTo właśnie ten element gumy przylega do felgi. Moc silnika i siła hamująca są przenoszone przez felgę do opony, a dalej do obszaru gumy mającej kontakt z podłożem, który wielkością nie przekracza wielkości ludzkiej dłoni. 4. DrutówkaDrutówka dociska gumę opony do obręczy dla maksymalnej wytrzymałości. Każdy drut może wytrzymać do 1800 kg bez ryzyka pęknięcia. Jest ich osiem w Twoim samochodzie, po dwie w każdej oponie. Oznacza to łącznie wytrzymałość rzędu 14 400 kg: waga przeciętnego samochodu osobowego to ok. 1500 kg. 5. Bok oponyChroni oponę przed uderzeniami o krawężniki, krawędzie dziur w jezdni itp. Na boku opony, wykonanym z twardej, ochronnej mieszanki gumy, znajdują się najważniejsze informacje o oponie. 6. Opasania staloweElement opony, który w dużej mierze określa wytrzymałość opony. Opasanie stalowe składa się z niezwykle cienkich i odpowiednio wytrzymałych linek stalowego kordu zatopionych w gumie. MICHELIN do perfekcji opanował łączenie wszystkich elementów w całość, co jest absolutnie konieczne dla bezpieczeństwa kierowców. Jest także gwarancją tego, że opona będzie wytrzymywała przeciążenia na zakrętach i nie będzie zwiększać objętości na skutek toczenia. Opasania stalowe są również na tyle elastyczny, żeby pochłaniać energię uderzeń kamieni lub nierówności podłoża. 7. Warstwa zabezpieczającaCzasem nazywana opasaniem "zero stopni", jest konieczna do ograniczania nagrzewania się opony związanego z tarciem i utrzymania odpowiedniego kształtu opony podczas jazdy z dużą prędkością. Aby zapobiec rozciąganiu się opony przy dużych prędkościach, warstwa składa się z zatopionych w gumie nitek kordu wzmacnianego nylonem, ułożonych wzdłuż obwodu opony. 8. BieżnikPonieważ obszar kontaktu bieżnika opony z podłożem ma zaledwie powierzchnię ludzkiej dłoni, bieżnik jest tak opracowany, aby wytrzymywać znaczne obciążenia. Bieżnik musi zapewniać przyczepność na każdej nawierzchni, być odporny na zużycie i nagrzewać się najmniej, jak to możliwe. Ma do wykonania naprawdę ciężkie zadanie. Tak więc ta niezwykła, złożona struktura jest czymś więcej, niż tylko czarnym, okrągłym i z otworem w środku produktem.
źródło: www.michelin.pl |